Sunday, October 28, 2012

Tai Chi Hero


Tai Chi Hero


Filem : Tai ChiHero
Genre : Aksi/ Mandarin
Durasi : 1 Jam 40 min

Filem ini mengisahkan trilogy seorang budak yang belajar tai chi dalam filem sebelum ini. Walaubagaimanapun cerita ini berkisar sekitar Dinasti  Qing. Pada era ini pendudukan orang barat di China bertembung dengan budaya tradisional orang2 Cina yang mengamalkan kung fu. Terdapat seorang kulit putih yang cuba mengaut keuntungan dalam projek landasan keretapi.Dimana landasan ini akan melalui sebuah kampung tradisional yang terdiri dari penduduk asal sejak beberapa ratus tahun dahulu. 

Jika anda pernah tonton Wild Wild West yang menonjolkan ciptaan moden dalam bentuk gajet dan robot kuasa wap(stim) anda pasti dapati kesamaan sedikit sebanyak dalam filem ini. 

Musik latar dalam filem ini  lebih moden tidak seperti filem-filem aksi lawan kungfu yang lain. Tiada kedengaran alat musik tradisional cina. 

Gaya aksi lawan memang berbeza sekali .. ala tai chi... kadang-kadang terdapat scene yang lucu. Bagus tak stress bila tonton filem ini.

Dalam filem ini juga anda akan tahu asal usul perkataan TAI CHI. Hmmm... cuma sekadar cerita dan mungkin bukan berdasarkan sejarah sebenar.

Teladan yang saya dapati adalah hubungan kekeluargaan memain peranan penting dalam melakukan sesuatu dan saling menghormati sesama yang lain.
Dalam apa jua keadaan kita harus ada pendirian walaupun bertentangan dengan pendapat orang lain asalkan pendirian kita itu memberi manfaat pada orang lain dan diri sendiri.

Jom tonton... ia lucu dan menarik.



No comments:

Post a Comment